location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding icon-newsletter

Nyhed

Subaru inviterer til crashtest

Vores gæster får mulighed for at køre den nye Outback direkte mod en forhindring uden at betjene bremserne, forklarer den danske salgsdirektør Niels Thaning fra Subaru Nordic. Op til 50 kilometer i timen sørger EyeSight systemet for at bremse bilen helt ned, så den står stille før forhindringen.

Til demonstrationen vil forhindringen være af skumgummi, men ude i trafikken vil det typisk være en forankørende bilist, som EyeSight forhindrer en kollision med. Systemet er baseret på stereokameraer, der er monteret øverst i forruden. De fungerer som ”øjne” og aktiverer bremserne, hvis man er på vej til at kollidere og ikke selv bremser op.

I modsætning til andre systemer, behøver EyeSight ikke stål til at reflektere, og derfor bremser det også op for mennesker og større dyr. Det er netop bevist i en test i det tyske magasin auto, motor und sport. Som eneste bil berørte Outback ikke fodgængerdukken en eneste gang, og den blev derfor kåret som bedst i test.

- Crashtesten hos forhandlerne foregår på begrænset plads og derfor ved en forholdsvis lav hastighed, men under kørslen fungerer den adaptive fartpilot ved helt op til 180 kilometer i timen. Systemet advarer, hvis bilen er ved at komme ud af sin bane og sørger for at holde en konstant, sikker afstand til den forankørende. Det giver tryghed og komfort på turen. Og det gør – næsten – køkørsel til en fornøjelse, fastslår Niels Thaning.

Det anerkendte tyske magasin Auto, motor und sport har kåret EyeSight fra Subaru som bedste sikkerhedssystem i en omfattende test med markedets seks førende mærker.

Med velkendt grundighed har det tyske magasin underkastet sikkerhedssystemerne hos VW, Mercedes, Volvo, Mini, Nissan og Subaru en lang række prøver under kontrollerede forhold. Fokus var på fodgængersikkerheden, og derfor blev systemerne efterprøvet for at teste, om de stopper bilerne i tide, når de registrerer en fodgænger foran sig.

Som eneste bil i testen berørte Subaru Outback med EyeSight ikke dummyen, der blev brugt som ”fodgænger”, en eneste gang. Bilen blev som en selvfølge bremset helt ned til 0 km/t, før den kom i kontakt med dukken. Motorjournalisterne var imponerede over den suveræne pålidelighed og kårede Subaru Outback med EyeSight som testvinder.

Subaru har netop introduceret nyeste generation af Subaru Outback, der har EyeSight som standard på det danske marked. På linje med de øvrige Subaru-modeller har Outback også boxermotor og symmetrisk firehjulstræk som standard.